سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، برترین شرف است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :10
بازدید دیروز :19
کل بازدید :65663
تعداد کل یاداشته ها : 69
103/2/30
3:15 ص

شماره 1

یکی از ابزار جنگ نرم = جنگ روانی 

یکی از مسائل مهمی که در جهان امروز مورد توجه سیاستمداران کشورهای استکباری غرب می‏باشد، این است که برای دست‏یابی به اهداف استعماری خود، از مسائل روانی و تبلیغاتی بهره می‏گیرند که اصطلاحا به آن «جنگ روانی» می‏گویند. مهم‏ترین ابزاری که در جنگ روانی از آنها استفاده می‏شود، «تبلیغات» و لوازم آن، مثل نشریات، کتاب‏ها، سخنرانی‏ها و رسانه‏های گروهی - اعم از داخلی و خارجی می‏باشند. بنابراین، یکی از اصولی که قدرت‏های استعماری در برخوردهای ظالمانه خود با دیگر کشورها به آن توجه کامل دارند و از آن بهره لازم را می‏برند، تبلیغات است.

تبلیغات در دنیای امروز یعنی «کوشش کم و بیش سیستماتیک که هدف نهایی آن شکل دادن به عقاید، نگرش و رفتار مردم در جهت خاصی است که مورد نظر دستگاه تبلیغاتی می‏باشد». پس در جنگ روانی، هدف این است که در عقاید، احساسات، گرایش‏ها و تفکرات، تغییر ایجاد کنیم که این خود باعث تغییر در ساختار شخصیتی و رفتار افراد خواهد شد و البته این امر بر پایه تبلیغات استوار است.

این نحوه از برخورد، مخصوص عصر حاضر نیست و قبلاً نیز بدین شیوه عمل می‏شده است.

در طول تاریخ،

در طول تاریخ، ملت‏ها در برخوردهایی که با یکدیگر پیدا می‏کردند، علاوه بر درگیری‏های مادی و نظامی، از مسائل روانی نیز برای تحت فشار قراردادن طرف مقابل استفاده می‏کردند. در زمان ظهور اسلام نیز که منافع بسیاری از ظالمان به خطر افتاده بود، از این شیوه توسط دشمنان اسلام، خصوصا منافقین استفاده می‏شد. که در قرآن کریم، آمده است:

«چون [منافقان]با اهل ایمان برخورد کنند، می‏گویند ما ایمان آورده‏ایم و چون با شیطان‏های خود خلوت کنند، می‏گویند ما در باطن با شماییم؛ جز این‏که مؤمنان را استهزا می‏کنیم».

در جنگ جهانی اول نیز تبلیغات به عنوان حربه‏ای در خدمت استعمارگران درآمد. هدف اصلی این نوع تبلیغ، استثمار فکری ملت‏های ستمدیده جهان در مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بود. آنان برای توجیه این عمل ناپسند خود، افکار عمومی کشورها را به بی‏راهه کشانده، فریب می‏دادند و این امر در طی جنگ جهانی دوم از چنان اهمیتی برخوردار شد که طرفین جنگ در به کار بستن آن به رقابت برخاستند. به این ترتیب، جنگ روانی در مواردی بیش از جنگ نظامی اهمیت پیدا کرد و جزئی از فعالیت‏های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی کشورها قرار گرفت.

روان‏شناسی تبلیغات، در پی تغییر نگرش و باورهای افراد است و می‏خواهد نگرش‏ها و باورهای افراد را از آن خود کند؛ اما برای تحقق این امر، یعنی نگرش‏ها و باورها و سرانجام شخصیت و رفتار افراد، باید از جهات مختلف، بر آن آگاهی داشت که به بعضی از مهم‏ترین آنها اشاره می‏شود.

شناخت ماهیت انسان، ویژگی‏های شناختی افراد مورد نظر، ویژگی‏های عاطفی افراد مورد نظر، انگیزه‏ها، امیال و آرزوهای افراد و مسائل دیگری از این قبیل که می‏توانند انسان را نسبت به افراد مورد نظر آگاه کنند و توان انسان را بالا ببرند، از مهم‏ترین روش‏ها، برای یافتن راهکارهای تبلیغاتی و تحت تأثیر قرار دادن جامعه می‏باشند.

ادامه در شماره 2به لطف خدای متکبر و مهربان