سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ساکت می گردد تا سلامت بماند و می پرسد تا بفهمد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :13
بازدید دیروز :0
کل بازدید :65647
تعداد کل یاداشته ها : 69
103/2/29
10:54 ع

صهیون پژوه: در ادامه مباحث فلسفه طب و انواع مکاتب طبی به نظرم رسید که به همراه معرفی سایت انجمن طب سوزنی ایران، مقاله ای از سایت ایشان بیاورم. این مقاله را می آورم تا علیه انحصارگرایی مفرط طب پوزیتیویستی غربی، که در دانشگاه های ما تدریس می شود، قدمی هر چند کوچک برداشته باشم. چرا که سیطره تفکر غربی بر دانشگاه های سکولار ما، از دیر باز مورد نقد دلسوزان و اندیشمندان ایرانی بوده است. خصوصا در رشته های پزشکی، این غربزدگی دو صد چندان بوده است. لذا باید با مطالعه و ترجمه و دقت در فلسفه های مضاف و تمدن اسلامی و فلسفه طب، درباره تاریخ طب در اسلام و تمدن اسلامی و فلسفه طب و نقد طب پوزیتیویستی مدرن، بیش از گذشته تلاش کنیم. (در همین باره این سایت هم دیدنی است: درمانگر، نشریه تخصصی طب سنتی و مکمل )

نحوه اثر طب سوزنی بر اساس علم فلسفه طب چینی و علم طب غرب

در فلسفه طب چینی عقیده بر این است که هر پدیده‌ای در دنیا دو جنبه متضاد در خود دارد و اینها را یه نام‌های یین (Yin) و یانگ (Yang) می‌شناسند (به عبارتی یین نیروی منفی و یانگ نیروی مثبت است).این دو همیشه با هم ترکیب می‌شوند تا یک کل را شکل دهند، به گونه‌ای که هیچیک از این دو به تنهایی نمی‌تواند وجود داشته باشند. این سیستم تعامل و تقابل دو‌جانبه میان یین و یانگ در توضیح پدیده‌های حیاتی و اختلالات بدن، آسیب‌شناسی بیماریها و درمان آنها اهمیت دارد.
بالانس بودن این دو باعث تعادل و سلامتی در بدن می‌شود. از طرف دیگر قطبیت دینامیک میان یین و یانگ باعث به جریان درآمدن انرژی حیاتی می‌شود(در زبان چینی به آن Qi می‌گویند).
این انرژی در مسیرهای مشخصی به نام مردینها (Meredians) یا کانالها یمخصوصی که قابل مشاهده نیستند، در جریان است. انرژی حیاتی در بدن همواره در چرخه‌های ثابتی جریان دارد، و هرگونه اختلال در جریان آن باعث ظهور بیماری می‌گردد. به طور کلی دوازده ععد کانال اصلی طب سوزنی در بدن وجود دارد که نقاط کدبندی شده کلاسیک بر روی این کانالهای اصلی هستند.سوزن زدن یا تحریک مناسب این نقاط باعث تسهیل در جریان انرژی حیاتی و بالانس یین و یانگ در ارگانهای داخلی بدن می‌گردد، که این عمل به بهبودی خودبخودی بدن کمک می‌کند
امروزه در طب غرب تحقیقات وسیعی جهت تعیین ماهیت درمانی طب سوزنی به عمل آمده است، که نشان می‌دهد طی این درمان تغییرات و محصولات بیولوژیکی زیادی در بدن بوجود می‌آید.در اینجا به چند مورد اشاره می‌شود:
1-پتانسیل الکتریکی نقاط طب سوزنی نسبت به سایر مناطق بدن متفاوت است و آنها نقاط هدایت کننده الکتریکی واکنش‌داری هستند.(Ractive electro permeable points) که با نواحی نزدیک پوست ارتباط دارند.تحریک این نقاط بر جریانات الکتریکی بدن اثر گذاشته که در آن ترمیم عصب و تنظیم فعالیت عضلات و یا سایر ارگانهای مربوطه آن در بدن مؤثر است.
2-در طی درمان با طب سوزنی پیامهایی توسط اعصاب محیطی به سیستم عصبی مرکزی منتقل می‌شوندو باعث آزاد شدن موادی می‌گردند که دارای خاصیت تسکینی یا ضد درد و ضد التهابی هستند، (موادی از قبیل: اندروفین، انکافلین، سروتونین، ...)
3-با تحریک یک سری اعصاب بخصوص می‌تواند بر سیستم خودمختار بدن اثر نموده و بر ترشحات هورمونی، انقباضات عضلات غیرارادی، سیستم ایمنیو ... اثر بگذارد.
4-در طی درمان طب سوزنی فیبرهای مهار کننده درد بیشتر فعال می‌شوند.
5-از نظر جنین‌شناسی تکامل دستگاه عصبی و پوست هر دو از اکتودرم می‌باشد، لذا با ایجاد هرگونه اختلال عضوی در بدن نقاط خاصی در سطح بدن حساس شده و یا پتانسیل الکتریکی آن نقاط تغییر می‌یابد. از طرفی این تکامل در جنین‌شناسی، ارتباط اغلب نقاط طب سوزنی با سیستم نورواندوکرین را توجیه می‌نماید، که با سوزن زدن به این نقاط می‌توان از طریق پایانه‌های بخصوص عصبی، تحریکات درمانی مؤثر در عضو بیمار شده ایجاد نمود.
6-همچنین تحریکات طب سوزنی باعث تسهیل جریان سیستم گردش خون (بخصوص میکروواسکولر) در موضع مورد نظر می‌شود که در نتیجه مواد التهابی از ناحیه مذبور دور شده و باعث تغذیه کافی و مناسب بافت آسیب‌دیده می‌شود.
7-به کمک علم تشریح ثابت شده که نقاط طب سوزنی به ساختمانهای بخصوص آناتومیک بدن نزدیک هستند، مانند: نقاط اتصال اعصاب حرکتی به عضلات، اعصاب محیطی بزرگ، نقاط خروجی اعصاب پوستی از فاسیای عمقی، نقاط دو شاخه شدن اعصاب محیطی و ... به طور خلاصه طب سوزنی با عملکردهای خاصی می‌توانند بر اغلب قسمتهای بدن اثر نمایند.

منبع: ارومیه - آقای دکتر امیر اِِیپکچی زاده - متخصص طب سوزنی از سایت انجمن طب سوزنی ایران

*درهمین زمینه این مقالات را نیز ببینید: مصاحبه با دکتر ریخته گران درباره فلسفه طب   /   همچنین:مقدمه ای بر طب مکمل وهمچنین: محصولات غذایی تمدن وحشی غرب،مضر برای روح و جسم+عکس های تکان دهنده از آزار جانداران   / * همچنین: زیان‌های غذا در دنیای وارونه (غذاهای آماده و سریع؛ تهدیدکننده سلامت) مجله طوبی، پائیز87، شماره 30.    /  * همچنین: ?از فلسفه به پزشکی ?نگاهی به معنا و مسائل فلسفه پزشکی فهرست مطالب این مقاله ارزشمند: 1- سیر تاریخی فلسفة پزشکی 2- سه رویکرد عمده به فلسفة پزشکی 3- نگاه متافیزیکی به پزشکی 4- معرفت‌شناسی پزشکی  / * همچنین:  نقش علوم انسانی در تحول پارادایمی ‌طب  /   نگاهی به گذشته حال و آینده دندانپزشکی / عقاید ابن سینا درباره سرطان  / طب و داروسازی در اندلس    / طب در یونان باستان  / تاریخچه ی حجامت در ایران /  طب پیشگیری از دیدگاه ابن‌سینا /  آیا حجامت در سلامتی بدن موثر است؟ / پزشکی در ایران باستان /  طب و داروسازی در اندلس‏ /  تاریخچه بیمارستان سینا / جایگاه داروسازی و زکریای رازی در تمدن اسلا‌می / مجادله طبی و خواندنی امام صادق با طبیب هندی!